dimecres, 18 de maig del 2011

Què ha après, a P3?

Ara que ja s'acaba el curs, a les escoles comencem a veure els resultats finals de la feina feta. I dic resultats finals, perquè de fet des de setembre que anem omplint graelles, llibretes i papers amb la informació sobre els aspectes que han assolit o no els nostres alumnes.
Tindrem segurament una graella per veure si han après els colors, en principi groc, blau i vermell, però sempre els treballem tots, directa o indirectament. També mirarem si coneixen les formes bàsiques (cercle, quadrat, triangle), les quantitats 1,2,3 i la seva grafia, a escriure el seu propi nom, a diferenciar-lo dels dels companys i a reconèixer aquests últims. Potser també avaluarem quines lletres reconeix o escriu, si sap fer una sèrie de 2 elements o algun altre aspecte que haguem treballat.
Això són els conceptes, i de fet la majoria d'infants els hauran assolit gairebé tots. Però què passa amb altres aprenentatges? Han après tots els nens i nenes a compartir les seves coses? Han après a jugar junts? Han après a solucionar els petits problemes de cada dia? Han après a escoltar, a respectar el torn de paraula, a expressar les seves opinions i idees sense por? Han après les rutines diàries? Han après les normes de funcionament d'una aula, d'una estona d'esbarjo, de música, de psicomotricitat, d'anglès...?

Des d'aqui us demano que, quan llegiu els informes de final de curs, quan parleu amb mestres i tutors, doneu a cada cosa la importància que té: si avui sap poques lletres, ja les aprendrà demà, però si ara, de ben petit, no aprèn a viure en societat, a complir i respectar normes, a parlar i escoltar, a fer valer la seva opinió quan cal o a canviar-la quan s'adoni d'un error, tot això són coses que difícilment aprendrà més endavant. Recordem que ara estem posant les bases per poder viure en societat i aprendre d'aquesta, per saber treure el màxim profit d'allò que tenim al nostre abast. No es tracta, doncs, d'aprendre "coses", sinó sobretot d'aprendre a aprendre.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada